Tehnic: Atari este acreditată drept compania care a implementat hardwerul bazat pe microprocesoare şi conceptul de dischete pe lângă sistemul în care jocurile erau incluse în memoria consolei. De asemenea Atari 2600 a popularizat sistemul de alimentare electrică (la priză) al jocurilor video. Consola era prevăzută cu două joystickuri precum şi cu o dischetă inclusă Combat care a fost ulterior înlocuită de celebrul Pac-Man. Consola avea o capacitate de doar 128 bytes memorie RAM. Totuşi hardwerul Atari 2600 a rămas cunoscut ca unul dintre cele mai complexe din vremea sa. Spre exemplu în Pitfall, personajul are spriteuri multicolore, diferite culori fiind folosite pentru celelalte elemente apărute pe ecran. Aceste aspecte ies în evidenţă în contextul în care spriteurile folosite în general erau înca alb-negru. Astfel în ciudat limitărilor existente Atari reuşea să expună destulă acţiune pe ecran ceea ce ducea la o experienţă captivantă pentru jucători. Dificultăţi tehnice au fost sesizate în sistemul de alimentare electrică, problema fiind generată într-un caz de electrizarea covorului pe care era ţinută consola. O altă problemă erau joystickurile care find ţinute cu o singură mână erau uşor bruscate şi indisponibilizate. Această problemă nu se întâlnea la console rivale precum Odyssey 2 ale cărui manete erau la jumătatea mărimii celor de la Atari.
Estetic: În 1980, în urma unei revizii tehnice două dintre butoane au fost mutate în partea din spate a consolei lăsând în faţă doar patru: porinre-oprire, selectare semnal TV, selectare joc şi resetare. Joystickul era simplu şi prevedea un buton în lateral. Chiar dacă întrerupătoarele au ceva din modelele vechi de radio, trebuie spus că partea din lemn de la bază îi conferă o oarecare eleganţă, ea fiind completată şi de culoarea negru, folosită pentru consolă. În 1982 a fost lansată o variantă fără partea din lemn care a fost poreclită Darth Vader datorită aspectului integral negru.
Jocuri: Perspectiva unor jocuri diferite de cele gen Pong a atras publicul. Printre cele mai cunoscute titluri se numără: Pac-Man, Pitfall!, Space Invaders, ET şi chiar o variantă a celebrului Double Dragon. În 1990 este lansat ultimul titlu având licenţa Atari, Klax. Au fost şi jocuri controversate care au afectat imaginea consolei. Unul dintre acestea, Custer's Revenge, produs de firma Mystique, avea un puternic conţinut pornographic. Atari a dat în judecată firma pentru lansarea jocului respectiv. Până în 1991 peste 900 de titluri cu conţinut variat au fost asociate cu consola celor de la Atari. Dintre acestea lider a fost Pac-Man care a vândut şapte milioane de exemplare.
Impactul pe piaţă: Iniţial consola s-a vândut la un preţ de 199 de dolari, un preţ care la acea vreme trebuie să fi fost considerabil. Din totalul de 800.000 au fost vândute 550.000 motiv pentru care au existat unele pierderi ce trebuiau acoperite. Cu toate aste imediat ce publicul a realizat că există şi alte jocuri decât cele gen Pong, V.C.S-ul celor de la Atari a devenit un succes mondial. Astfel în 1979 era cel mai vândut cadou de crăciun, un milion de unităţi intrând în acel an în casele cumpărătorilor. Preluarea lui Space Invaders, al celor de la Taito, face ca vanzările să atingă două milioane în 1980 şi opt milioane în 1982.
O parte din programatorii unor titluri de succes au fost nemulţumiţi de atitudinea companiei care nu îi acredita pentru activitatea lor motiv pentru care au părăsit Atari Inc. pentru aşi forma proprile compani. Una dintre cele mai cunoscute este Activision ale cărei jocuri au devenit în scurt timp preferatele publicului. Ulterior au început să se simtă urmările saturatiei publicului pentru respectivul gen de jocuri. În perioada de criză pe piaţa jocurilor video, înregistrată în 1983, Atari ajunsese să aibă pierderi de 10.000 de dolari pe zi. Din acest motiv şi-a pierdut mare parte din susţinători spre finele anului 1984.
În acest an se lansează totuşi modelul Atari 2600 Jr. care se bucura de un design mult superior celui al fratelui său. Un alt avantaj era preţul: numai 50 de dolari şi posibilitatea de a juca un număr mare de jocuri clasice. Astfel consola s-a menţinut până în anul 1991.
Eu şi consola: Am avut ocazia să am atât consola Jr., precum şi Atari 2600. Atari Jr. nu avea jocuri în memorie dar puteam insera trei casete: una cu un joc gen Space Invaders, a doua era piesa de rezistenţă, deoarece conţinea peste 30 de jocuri diferite şi în cele din urmă ultima dischetă, cea care conţinea varianta Atari a jocului Double Dragon. Dacă majoritatea titlurilor erau caracterizate de un grad ridicat de repetitivitate, Double Dragon împingea aceste limite cât mai mult spre extremă, având un fir al acţiunii destul de individualizat. Ulterior, undeva după 1989, am avut chiar consola Atari 2600, pe care o vedeam revoluţionară deoarece pe lângă posibilitatea de a folosi dischetele avea şi un număr foarte mare de jocuri în memorie. Îmi aduc aminte că Atari a fost promovat pe piaţa românească sub numele de Rambo. Regret că am vândut Atari JR., ar fi fost interesant dacă îl mai aveam şi azi în stare de funcţionare însă în acel moment înflorea generaţia NES...
Sintetizând: Atari 2600 a condus detaşat a doua generaţie de console video reuşind să vândă 40 de milioane de exemplare în întreaga lume. Ea şi-a propus şi a reuşit o diversificare a jocurilor existente până în acel moment pe piaţă, mărind cu mult paleta fanteziei în jocurile video. Corporaţia Atari a retras consola la 1 ianuarie 1992, asigurându-i locul întâi ca longevitate în istoria americană a consolelor video: 14 ani şi două luni.
0 comentarii on "Atari 2600"
Trimiteți un comentariu