marți, 21 decembrie 2010

PlayStation

Publicat de Ionutz la 22:49
Istoric: PlayStation, prescurtat oficial PS şi uneori PSX, face parte din a cincea generaţie de console, cu o capacitate de 32 de biti, lansată de Sony Computer Entertainment pe 2 decembrie 1994.
Primul concept PlayStation îşi are originile în anul 1986. Încă din epoca Famicom Nintendo încercase să aplice tehnologia bazată pe discuri însă întâmpinase probleme. Sistemul de scriere al discurilor magnetice, deţinut de Fanicom, putea fi cu uşurinţă şters, afectând deci durabilitatea acestuia şi fiind în acelaşi timp lipsite de orice tip de protecţie. Astfel sistemul CDROM/XA, produs de Sony - Philips şi care nu avea aceste probleme, atrage atenţia celor de la Nintendo. El combina cu succes informaţiile audio, video şi datele computerizate putând fi accesate simultan. Din acest motiv Nintendo semnează un contract cu Sony în vederea producerii unui adaptor similar pentru SNES. Ken Kutaragi, ulterior cunoscut ca părintele PlayStation, fusese cel care crease pentru Nintendo procesorul Sony SPC-700.
Totuşi Nintendo va renunţa la proiect deoarece contractul dădea celor de la Sony un monopol total asupra jocurilor pe care SNES le-ar fi lansat cu acest dispozitiv. Ulterior acestui moment cei de la Sony s-au gândit să folosească datele obţinute până în acel punct pentru a crea o consolă individuală. Drept urmare Nintendo dă în judecată Sony susţinând că produsul le aparţine, afirmaţi respinse însă de judecători. Astfel primul model PlayStation apare în octombrie 1991. Se vor produce însă doar 200 de unităţi.

Impactul pe piaţă: Lansarea oficială va avea loc în Japonia pe 3 decembrie 1994 şi pe 29 septembrie 1995 în Europa. Preţul era de 299 USD.
În plus consola avea capacitatea de a citi cdurile audio, ce puteau fi accesate, asemeni cardului de memorie (128 kB capacitate de stocare), dintr-un meniu disponibil la aprinderea unităţii. Sony a vândut în total 102 milioane de console PlayStation, cel mai vândut joc fiind Gran Turismo cu 10,85 milioane de unităţi.
Jeffrey Brand, profesor în comunicare la Universitatea Bond, susţine că PlayStation a reaprins imaginaţia noastră prin jocurile video. Un sondaj demonstrează că majoritatea intervievaţilor aleg consola PS ca fiind produsul Sony favorit. Producţia a fost oprită în mod oficial în data de 23 martie 2006.

Jocuri: Consola Sony a produs titluri spectaculoase pentru fiecare tip de jucător, unele fiind atât de reuşite încât au atras şi fani ai altor genuri. Printre numeroasele titluri ce s-au evidenţiat în acea perioadă amintesc: Final Fantasy VII (ce readuce cunoscuta serie în prim plan), Ridge Racer 4 (un joc de curse complet ce nu poate trece neobservat), Metal Gear Solid (ce deschide o seria de spionaj profundă şi deosebit de complexă), Tekken 3 (cu o abordare diferită a stilului de tip VS), Soul Reaver şi Medievil (ambele cu puternice influenţe medievale dar şi strălucite prin originalitate), Medal of Honor (serie ce va cucerii iubitorii de shootere realiste) etc.

Estetic: Consola a cunoscut mai multe variante rezultatul estetic fiind reducerea dimensiunilor iar cel economic reducerea costurilor prin eliminarea sau comprimarea anumitor piese precum şi optimizarea funcţiilor. În imagine este prezentat modelul slim al consolei PS, ceva mai mic decât cel original şi care a fost disponibil în diferite culori (cea standard fiind o nuanţă de gri). Acesta avea un design modernist, marginile fuseseră şi ele rotunjite pentru a spori imaginea de consolă a viitorului. Maneta, practic neschimbată în cele trei generaţii, este una dintre cele mai comode, după cea SNES şi al cărei model l-a avut ca punct de plecare. Pe lângă cele patru butoane orientate clasic, există încă patru în partea superioară, perfect accesibile măinilor. Iniţial a fost disponibil doar sistemul direcţional clasic însă la scurt timp este introdus sistemul DualShock, cu două trepte de vibrare, uşoară şi puternică, în funcţie de evenimentele din joc, precum şi cele două stickuri. Sistemul se asemăna cu cel folosit pentru consola Nintendo 64 - Rumble Pak. Cablul era confortabil având 2 metri lungime.

Tehnic: Playstation folosea un procesor central de tip R3051 cu un cip RISC de 32 biti rulând la 33.8688 MHz. Afişa 360,000 de poligoane umbrite pe secundă şi 180,000 poligoane texturate luminoase. Din punct de vedere grafic procesa separat elementele 2D faţă de cele principale de tip 3D. Putea afişa un număr maxim de 16.7 milioane de culori. Rezoluţia varia între 256 × 224 şi 640 × 480. Sunetul suporta până la 24 de canale cu o rată de până la 44.1 kHz şi 512 kB de memorie. Unitate CD-ROM 2x (două viteze) cu un maxim de informaţie de 300 kB pe secundă. Putea citi cdurile audio.
Iniţial au existat o serie de probleme legate de senzorul de citire al cdurilor. Din cauza materialului folosit se formau anumite locuri ce mutau lentila de citire a cdului. Ulterioe s-a folosit un material diferit ce rezolva problema.
Au existat unităţi care săreau efectiv peste anumite etape video sau care produceau zgomote puternice în timpul rulării jocurilor. Acestea se datorau sistemului prost de ventilaţie ce ducea la supraîncălzirea plasticului din jurul discului. O soluţie extremă era cea de a întoarce consola cu baza în sus, unii jucători recurgând chiar la lovirea consolei pentru a depăşi problema.
Apariţia cipului de modare a permis consolei să citească atât versiunile PAL ale jocurilor cât şi NTSC dar a creat şi posibilitatea de a juca titluri copiate cu ajutorul unui cd writer obişnuit. În ultima perioadă aproape oricine, cu cunoştinţe minime, putea efectua această modare, ducând la o inflaţie uriaşă a jocurilor copiate. Sony îşi luase iniţial o serie de precauţii ce făceau dificilă copierea cdurilor. Discurile aveau o suprafaţă de plastic neagră ce se spunea că putea fi citită doar cu ajutorul sistemului Sony însă ulterior teza a fost infirmată. Totuşi discurile erau inscripţionate cu un cod de patru cifre care dacă nu era acceptat de cipul ce efectua verificarea jocul nu putea fi accesat.

Eu şi consola: Jocurile de tip 3d ce au precedat era PlayStation nu mi-au atras câtuşi de puţin atenţia însă odată cu aceasta stilul m-a intrigat. Am fost uimit de filmuleţele pe care le aveau unele titluri precum Soul Blade sau Tenchu 2. Jocuri precum Metal Gear Solid au avut un impact deosebit de intens asupra mea, Akuji şi Soul Reaver m-au fermecat, am fost atras pentru prima oara de un racer – Ridge Racer 4. Chiar şi jocuri precum Gauntlets mi-au oferit momente de neuitat, atâta timp cât le parcurgeam la dublu. Aceasta a fost perioada în care am prins gustul seriei Medal of Honor pe care am continuat-o pe PC, alături de Call of Duty. După mult timp am descoperit o manetă ideală, ca cea a consolei Super Nintendo. Nu în ultimul rând colecţiile 2d, lansate pe PS, au fost o bună ocazie pentru rememorarea multor legende! Zecile de ore petrecute în faţa televizorului precum şi jocurile parcurse mi-au demonstrat că ceva se schimba în lumea pe care o iubeam atât de mult...

Sintetizând: PlayStation a fost prima platformă care după nouă ani şi şase luni de la lansare a reuşit să vândă peste 100 de milioane de unităţi. Din 2009 PlayStation ocupă locul 7 din 25 de poziţii reprezentând cele mai bune console din toate timpurile, conform topului IGN.

0 comentarii on "PlayStation"

 

Jocuri, recenzii, trailere Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez