vineri, 20 august 2010

Ratchet and Clank a Crack in Time

Publicat de Ionutz la 11:10


Ratchet şi Clank au avut numeroase aventuri, ieşind mereu învingători în lupta cu forţele răului. Totuşi în ultima misiune cei doi sunt despărţiţi de forţa împrejurărilor iar în vreme ce Ratchet încearcă să îşi găsească prietenul alături de agasantul căpitan Quark, acesta este luat ostatic de către doctorul Neferius, duşmanul lor de moarte. Planul diabolicului robot ce vrea să subjuge universul şi care uneori are blocaje de memorie, este de a-l folosi pe Clank pentru a manipula ceasul universului şi odată cu el, timpul. Lupta pentru regăsirea celor doi prieteni este epică, plină de umor, emoţionantă şi nu în ultimul rând surprinzătoare!

Au existat zvonuri conform cărora acesta ar fi ultimul titlu din serie, caz în care, mai ales pentru mine care nu am jucat episoadele anterioare, acesta se dovedește o adevărată bijuterie!
Din nou avem trei perspective de joc: una în care camera este peste umărul lui Ratchet iar ţinta în centru (gen Dead Space, Gears of War). Este mult prea lentă pentru a face faţă numărului mare de adversari dar mai ales pentru rapiditate cu care unii din ei atacă. După ce ai văzut urechile pufoase ale lui Ratchet din această perspectivă, o poţi uita, e inutilă!
Al doilea sistem este unul automat în care atunci când foloseşti o armă ţinta alege unul din inamicii prezenţi pe ecran. Alegerea aleatorie nu este eficientă deoarece în unele situaţii eşti interesat să distrugi anumiţi inamici cu prioritate. De asemenea ţinta tinde să nu se fixeze pe inamicii aflaţi în aer. Mod nesigur deci ineficient.
În cele din urmă o modalitate de tip lock on (gen Assassins Creed) în care prin apăsarea unui buton intri în acest sistem. Personajul se va mişca în toate direcţiile dar raportându-se mereu la adversar. Cât timp ţii butonul apăsat ţinta se mută automat de la un adversar la altul (pe măsură ce îi ucizi), inclusiv la cei care au capacitatea de a zbura, însă doar când arma pe care o foloseşti are această abilitate.
Ratchet are trei tipuri de atacuri: lovitura simplă cu arma sa ce poate alcătui o serie, un atac din aer şi lovitura de la distanţă prin care acesta îşi aruncă arma în adversar. Împătimiţii serie ştiu însă că punctul forte îl reprezintă armele. Acestea sunt dintre cele mai diverse, aproximativ 15. Ele au un sistem de upgradare direct proporţional cu procentul de utilizare . Sunt grupate pe mai multe categori: ofensive, defensive, cu o rază de atac mare sau mică. Partea bună este că mai toate armele sunt utile în anumite situaţii şi din întreg arsenalul doar două sau trei au eficienţă redusă. Exemplificativ: puşca cu lunetă este utilă pe distanţele foarte mari, având posibilitatea unei apropieri în trei etape, pentru a ţinti anumite puncte slabe ale inamicului. Rachetele termoghidate au şi ele o rază mare de atac, urmărind şi duşmanii aflaţi în aer. Alte arme îngheaţă inamicul, ori îl blochează pentru câteva secunde. Există chiar o armă care iî face să danseze precum şi una care deschide o gaură neagră din care tentacolele unei creaturi se năpustesc asupra victimelor spre deliciul tău! Sintetizând: ai arme pentru orice situaţie iar efectul lor este echilibrat și original.
Revin cizmele de gravitate (ce te duc cu gândul la Mario Galaxy) şi cele cu reacţie (ce îl transformă pe Ratchet într-un mic Sonic), lanţul de energie cu care se prinde de diferite puncte suspendate deasupra gropilor (God of War) şi o nouă armă ce îţi permite să absorbi fie apă fie alte substanţe care îţi sunt utile în diferite momente pentru a avansa.
Armele precum şi upgradările armurii se cumpără din anumite puncte speciale a căror asemănare cu Dead Space nu poate fi negată. Prezentarea acestora este cât se poate de comică şi edificatoare.
Ratchet călătoreşte de la o planetă la alta cu nava sa, care şi ea poate fi upgradată, prin strângerea unor fiinţe Zoni, care îi măresc puterea, viteza şi rezistenţa. Uneori fără un anumit upgrade nu vei putea progresa. Poţi devia de la traseul jocului pentru a îndeplini diferite misiuni secundare date de diverse persoane în schimbul unor recompense sau poţi alege să participi în turneul intergalactic organizat pe o navă spaţială. Secţiunile cu nava sunt plăcute iar explorarea spaţiului se face de acum pe frecvenţele a patru posturi de radio galactice. Din aceste puncte de vedere jocul surprinde la fiecare clipă!
Acest titlu este primul care foloseşte un sistem alternativ între Ratchet şi Clank (la fel ca în Legacy of Kain Defiance). Deci până când se vor reuni, spre finalul jocului, cei doi sunt protagoniştii unor misiuni separate. Echilibrul este atins şi aici deoarece Ratchet, care are mai multe atacuri, trebuie să înfrunte și mulţi inamici. Pe de altă parte şi Clank poate încetinii timpul câteva momente şi trebuie să rezolve unele dintre cele mai inteligente puzzle-uri întâlnite în ultima vreme, ajutat de clonele pe care şi le creează!
Jocul are trei grade de dificultate. I.A. este bună pe nivelul normal, atacurile fiind uneori puternice dar niciodată aberante sau frustrante. Camera ar fi perfectă dacă nu ar exista momente pline de acțiune în care trebuie să o ajustezi cu sticul drept. Chiar şi aşa, după cea clasică, de tip platformă , aceasta ocupă locul doi, fiind reuşită.
Inamicii sunt variaţi, de la roboţi la diferite tipuri de creaturi. Unii dintre ei, având atacuri şi rezistenţă sporită, pot fi consideraţi inamici secundari de stagiu. Adversarii principali nu sunt mulţi dar dau dovadă de originalitate şi atacuri logice.
Te poţi întoarce oricând pe planetele vizitate pentru a aduna mai mulţi Zoni sau pentru a completa obiective secundare. Dacă vei parcurge jocul cât se poate de direct, fără a explora mai nimic din magia universului deschis, vei avea nevoie de 12 ore, jocul având o lungime considerabilă. Totuşi, fără a acoperi toate aspectele, acesta merită 14-15 ore, pe care nu le veţi regreta!

Este dincolo de orice reproş! Culorile sunt strălucitoare, modelele personajelor au fost retuşate, fiind acum şi mai bine proporţionate faţă de mediul înconjurător. Fiecare planetă cu Lunile ei (gen Mario Galaxy), este un nou univers, total diferit de cel anterior. Filmuleţele sunt de ultimă generaţie iar prezentările de tip desen-caricatură îşi fac pe deplin efectul (lucru ce nu se întâmplă în Crash Mind over Mutant).

Orice efect sonor dă dovadă de o mare fineţe. Fiecare voce este unică iar dialogurile inspirate te fac deseori să zâmbeşti. Suprapunerea în timpul gameplay-ului a unui număr mare de zgomote şi sunete estereușită!

Cele trei grade de dificultate pot oferi experienţe foarte diferite. De asemenea e probabil să nu poţi aduna toate armele şi nici toate armurile. Poţi totuși să începi un nou joc cu recuzita dobândită la prima parcurgere. Astfel vechile arme vor fi folosite mult mai eficient putând face și noi achiziții. Dacă eşti ambiţios şi strângi toţi cei 40 de Zoni, 21 fiind suficienţi pentru a finaliza jocul, vei avea parte de o confruntare surpriză.
La toate acestea se adaugă varianta multiplayer cu fanii corespunzători.

ÎN CONCLUZIE: după Crash of the Titans acest titlu este cu siguranţă un lider al genului, reprezentând o piesă de rezistenţă între exclusivităţile Sony. Dacă ai fost un fan al seriei vei gasi multe dintre componentele ce te-au atras dar şi un gameplay îmbunătăţit. Dacă în schimb aceasta este prima ta experienţă Ratchet & Clank, fie pentru că titlurile anterioare nu te-au convins sau pentru că pur şi simplu nu le-ai întâlnit, atunci vei fi pur şi simplu spulberat!

MEDIE: 9/10

Gen: acţiune.

0 comentarii on "Ratchet and Clank a Crack in Time"

 

Jocuri, recenzii, trailere Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez