Tehnic: Hardwer-ul avea capacitatea de a reda imagini 2 d extrem de intense în culori. A fost catalogată ca având 24 biti, cu toate că tehnic era o consolă de 16 biti. Era prevăzută cu un sistem asemănător cardului de memorie prin care se putea salva progresul obţinut pentru a fi reluat la o dată ulterioră.
Jocurile aveau o capacitate de până la 330 megabiţi afişând textul: "MAX 330 MEGA PRO-GEAR SPEC" la pornire. Unele titluri, precum Top Hunter, cu peste 100 megabiţi umpleau ecranul cu o animaţie ce proclama: "THE 100 MEGA SHOCK!". Ulterior memoria a fost mărită la 716 Mbit.
Procesor principal era de tip Motorola 68000 - 16-bit rulând la 12 MHz şi un coprocesor Zilog Z80 de 8 biti rulând la 4 MHz. Acesta din urmă era folosit pentru procesarea sunetului. Putea afişa 4096 de culori şi 380 de spriteuri individuale concomitent pe ecran, în vreme ce cipul de sunet Yamaha YM2610 ofera 15 canale de sunet din care 7 specifice efectelor sonore digitalizate. Totuşi rezoluţia era uşor sub cea a jocurilor din epocă fiind uşor mai întunecată.
Spre deosebire de majoritatea consolelor din epocă, NEO GEO nu a folosit layere de fundal. În schimb s-au bazat exclusiv pe desenarea spriturilor pentru a alcătui fundalul jocurilor.
Estetic: Având în vedere memoria de care dispunea precum şi identitatea dintre titlurile lansate pe arcades şi cele de pe consolă, aşteptările tind către imaginea unui aparat greoi, incomod. Însă, după cum se poate observa în imagine, echipa SNK a reuşit să pună întreaga informaţie într-un sistem compact plin de sitl şi simplitate. Culorile sunt bine alese, atât roşul butoanelor cât şi auriul folosit pentru titlu.
Manetele aveau dimensiuni de 280mm lungime, 190mm lăţime şi 95mm înălţime. Ele erau prevăzute cu aceleaşi patru butoane existente şi în sălile de arcades. Totuşi importarea joystickului (firesc în sălile de jocuri) nu părea potrivită pentru manetele consolei, manevrarea lor fiind incomodă din câte îmi pot imagina.
Jocuri: Compania SNK a creat unele dintre cele mai deosebite titluri ale epocii 2 d, fiind de departe favorita mea în materie. Dintre numeroasele titluri de succes menţionez: Fatal Fury Real Boot, The King of Fighters, Metal Slug, Samurai Shodown, Kizuna Encounter Super Tag Battle, Top Hunter, Last Blade, Ninja Masters şi nu în ultimul rand Samurai Shodown RPG, lansat pe NEO GEO CD.
Impactul pe piaţă: Iniţial consola putea fi doar închiriată în stabilimente comerciale precum camere de hotel, baruri sau restaurante. Când studiile de piaţă au demonstrat că unii jucători ar fi dispuşi să cumpere o consolă la preţul de 650 de dolari, SNK decide să se extindă şi în idustria consolelor video pentru acasă.
Lansarea oficială a avut loc pe 31 ianuarie 1990 în Osaka, Japonia. Prin comparaţie cu celelalte console de 16 biti, grafica NEO GEO, precum şi sunetul, erau cu mult superioare. Mai mult, titlurile lansate pe consolă erau transpuneri perfecte ale celor disponibile în sălile de arcades.
În SUA preţul iniţial a fost de 599 de dolari, incluzând două manete şi un joc, fie Baseball Stars Professional ori NAM -1975. Totuşi preţul a urcat fiind în final de 649.99 dolari. Acest pachet a fost cunoscut drept "Sistemul de Aur". Ulterior a fost întărit prin adăugarea lui Magician Lord şi Fatal Fury. A existat şi un "Sistem de Argint" disponibil la un preţ de 399.99 dolari, cu o manetă şi fără niciun joc. Preţul minim al diferitelor dichete era situat undeva la 200 de dolari. Cu astfel de preţuri mulţi jucători nu şi-au putut permite consola ce a rămas accesibilă doar unei pieţe cu un capital crescut.
Ultimul joc lansat oficial pentru consola NEO GEO a fost Samurai Shodown V Special, în anul 2004. SNK decide să abandoneze producţia şi datorită politicii privind dischetele video, pe care le considera parte din cauzele ce au determinat falimentul din 2001. Astfel, la finele anului 1997 încetează vânzarile consolei, continuând însă lansarea de noi jocuri, atât în sălile de arcades cât şi pentru consolă, timp de încă 8 ani.
Pe data de 31 august 2007 SNK încetează să mai repare consolele Neo Geo, însă vor repara în continuarea unităţile din sălile de jocuri.
Dacă luăm în considerare anul de lansare, 1990, şi anul în care se comercializează ultimul joc, 2004, consola Neo Geo s-a bucurat de o continuitatea de 14 ani, devenind cel mai longeviv sistem de tip arcades / consolă video din istorie.
În februarie 2007 Nintendo anunţă lansarea unor jocuri NEO GEO pe consola Virtuală Wii. Primele trei titluri au fost: Fatal Fury, Art of Fighting şi World Heroes. Jocurile Neo Geo costă 900 de puncte Nintendo, echivalentul lor fiind de 9 dolari. Asemănător politicii Nintendo, o serie de jocuri Neo Geo sunt disponibile şi pe Xbox Live Arcade. Până în iulie 2009 au fost lansate: Fatal Fury Special, Samurai Shodown II, Metal Slug 3, Garou: Mark of the Wolves şi The King of Fighters '98. Se pare că şi PSP va importa o serie de astfel de titluri.
Eu şi consola: Datorită preţului sporit şi a pieţei reduse nu am avut ocazia să testez cu propriile simţuri consola NEO GEO. Pe de altă parte titlurile celor de la SNK îmi sunt mai mult decât cunoscute, aşa cum am menţionat mai sus. În cele din urmă am reuşit să joc şi Samurai Shodown RPG, titlu excelent, disponibil iniţial doar în varianta CD a consolei.
Sintetizând: SNK a optat pentru un preţ ridicat ce a ţinut consola în afara pieţei largi. Chiar şi aşa o puternică influenţă a stilului Neo Geo a dus la crearea unui adevărat cult, permiţându-i astfel să reziste mai mult decât popularele Super Nintendo şi Sega Mega Drive / Genesis.
Chiar şi în era 3 d, în care hardwerul NEO GEO nu mai poate ţine pasul, el rămâne competitiv în sălile de arcades, mai ales în Japonia, datorită unor noi titluri ale francizei The King of Fighters, ce determină o adevărată euforie la fiecare nouă lansare, în stil 2 d.
În 2009 websitul IGN publica toupul primelor 25 de console de top din toate timpurile, consola NEOGEO ocupa locul 19.
0 comentarii on "NEO GEO"
Trimiteți un comentariu