miercuri, 23 noiembrie 2011

Gradele de dificultate. Interpretări.

Publicat de Ionutz la 19:55
Le vedem mereu când începem un titlu nou, pot fi două, trei sau mai multe dar cert este că influenţează modul de joc. Principalele grade de dificultate sunt: easy, normal şi hard. Faţă de acestea unii producători aleg să introducă altele, derivate ale celor de mai sus. Din punctul meu de vedere echivalenţa acestora este următoarea:

Very easy (foarte uşor) vizează acel segment de jucători care se familiarizează cu jocurile video şi nu au formată o oarecare îndemânare. Astfel eventualele greşeli datorate lipsei de dexteritate se compensează printr-un nivel foarte scăzut al agresivităţii oponenţilor. În general singurele momente ce pot ridica probleme sunt cele în care protagonistul trebuie să depăşească obstacole precum prăpăstiile, acestea ducând la pierderea unei vieţi. De asemenea vitalitatea şi muniţia sunt abundente pe acest nivel de dificultate. La un shooter cu nave din epoca 2d am întâlnit şi un alt grad de dificultate, un fel de foarte foarte uşor, intitulat sugestiv monkey.

Easy (uşor) îi are în vedere pe cei care parcurg foarte rar un joc video şi care pun accentul pe divertismentul ce rezultă din această activitate sau pe experienţa narativă a unor titluri. Modul de joc este în continuare accesibil însă în funcţie de genul abordat există câteva momente în care se pot pierde vieţi (în general în a doua parte a jocului sau în cazul şefilor de nivel).

Normal reprezintă gradul standard de dificultate şi este potrivit pentru majoritatea consumatorilor. Echilibrând în mod optim dificultatea cu atmosfera modul de joc este unul competitiv evitând însă momentele limită, specifice gradelor superioare de dificultate. Se poate vorbi de o experienţă oarecum relaxată în care jucătorul îşi poate permite un număr limitat de greşeli, fără ca acestea să îi fie fatale. Acest grad este recomandat chiar şi jucătorilor experimentaţi fiind potrivit pentru familiarizarea cu un joc nou.

Hard (greu) experienţa pe acest nivel de dificultate este similară cu cea pe care o aveam cu jocurile de şcoală veche din epoca 2d. Titlurilor lansate pe ultimele generaţii de console li se reproşează, uneori pe bună dreptate, că au pus accentul pe vizual făcând un pas în faţă către experienţa cinematică, în special cele cu o proporţie crescută a filmuleţelor interactive şi cele lipsite de grade de dificultate. Pentru cei care vor să îşi aducă aminte de înjurăturile de altă dată dar vor şi să îşi testeze abilităţile, poate prăfuite de trecerea timpului, acest grad de dificultate este cel mai potrivit. Inamicii sunt deosebit de agresivi şi cu o putere crescută a atacurilor. Muniţia şi energia sunt în general reduse. În cazul şefilor de nivel sau chiar a sub-şefilor o greşeală te pune în pericol iar a doua te costă de cele mai multe ori bătălia. Pentru mine titlurile ce merită încercate pe acest nivel sunt limitate (în general titlurile ieşite din comun: God of War 3, Uncharted 2, Deus Ex Human Revolution, Gears of War 3, Dead Space 2, Castlevania Lords of Shadows, Darksiders) deoarece jocuri la un asemenea nivel de complexitate sunt destul de rare iar pe de altă parte răbdarea mea nu mai este cea de odinioară!

Very Hard (foarte greu) de încercat după parcurgerea repetată a unui titlu, inclusiv pe hard. La unele jocuri pot apărea unele dezechilibre în gameplay: adversarii sunt prea rezistenţi sau scad prea mult, dozarea proporţiilor fiind o chestiune foarte delicată. Se impune o cunoaştere oarecum mecanică a jocului (cum atacă inamicii, de unde apar, la ce arme sunt vulnerabili) cunoştinţe necesare evident şi pe hard dar mult accentuate aici, unde dacă nu anticipezi de cele mai multe ori eşti deja pierdut. În viziunea mea acest grad de dificultate atrage tot în cazul titlurilor pe care le-am menţionat anterior, eventual în campanie de cooperare sau, atunci când există posibilitatea, cu importarea armelor / abilităţilor din campaniile precedente. În final există jocuri ce propun încă un grad de dificultate ce presupune un număr limitat de salvări pe parcursul aventurii.

Cu regretul că unele jocuri precum: Legacy of Kain Defiance, Assassins Creed sau Red Dead Redemption au o dificultate unică, vă las şi explicaţia pe care ultimul Deus Ex o dă gradelor de dificultate: easy – pui accentul pe experienţa şi povestea pe care o oferă un joc; normal – pe lângă atmosferă apreciezi competitivitatea, jocul a fost gândit pentru acest mod; hard – situaţiile limită şi dificultatea crescută sunt cele care te motivează.

0 comentarii on "Gradele de dificultate. Interpretări."

 

Jocuri, recenzii, trailere Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez